Turun yliopiston ylioppilaskunnan lausunto perustutkinto-opiskelijoiden opintojen ohjauksesta Turun yliopistossa
Turun yliopiston ylioppilaskunta kiittää mahdollisuudesta lausua perustutkinto-opiskelijoiden opintojen ohjauksesta Turun yliopistossa. Lausuttavana oleva luonnos rehtorin päätökseksi on linjassa ylioppilaskunnan tavoitteiden kanssa opintojen ohjauksen kehittämisestä kaikille opiskelijoille yhdenvertaiseksi ja saavutettavaksi, opiskelijoiden moninaiset lähtökohdat huomioiden. Ylioppilaskunta pitää tärkeänä, että jokaiselle opiskelijalle taataan opintojen ohjausta vähintään luonnoksessa esitetyllä määrällä opintojen eri vaiheissa. Opintojen ohjauksen kehittämisellä on keskeinen rooli niin yliopiston oman strategian toteuttamisessa, kuin myös vastaamisessa yliopiston ulkopuolisen arvioinnin asettamiin tavoitteisiin.
Toimivan ja vuorovaikutteisen ohjauksen kannalta on hyvä, että ohjauksen tavoitteet ja hyvän ohjauksen periaatteet, sekä ohjaukseen eri rooleissa osallistuvien vastuut ja oikeudet ovat yhtenäisesti määritelty. Tämä myös auttaa hahmottamaan ohjauksen merkitystä opintojen suunnittelemisessa. Ohjauksen toimivuuden kannalta keskeistä on, että niin ohjattavat kuin ohjaajat viestivät opintojen suunnitelmiin vaikuttavista muutoksista; HOPSien osalta esimerkiksi muutokset opetussuunnitelmissa vaikuttavat suoraan henkilökohtaisten opintosuunnitelmien toteutettavuuteen. Erityinen huomio on kiinnitettävä myös opintojen erilaisten siirtymävaiheiden, kuten maisteriopintoihin siirtymisen tai opintojen pariin palaamisen, käsittelemiseen. Opintojen etenemisen seurantaan käytettävästä oppimisanalytiikasta ja sen pohjana olevasta datasta tulee kertoa opiskelijoille selkeästi.
Ohjaajien kouluttaminen ja tukeminen on tärkeää, ja yliopiston ja tiedekuntien johdon toimet ohjauksen resursoimiseksi ovat edellytys ohjauksen kehittämiselle. Työajan varaaminen ohjaukseen ja ohjaajana kouluttautumiseen, sekä tiedekuntien omat hankkeet ohjauksen kehittämiseksi ovat tärkeitä avauksia. Ohjaajat tarvitsevat tukea myös erilaisten elämäntilanteiden merkitysten ja yksilöllisten oppijoiden huomioimiseen. Ohjaustilanteen myötä ohjaaja voi huomata esimerkiksi opiskelijoiden hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, joiden kohdalla myös muiden tukipalveluiden pariin ohjaaminen voi olla hyödyllistä, jotta opintojen etenemisen haasteet eivät vaikeutuisi.
Turussa 5.11.2025
Josefina Tuomala
hallituksen puheenjohtaja
Turun yliopiston ylioppilaskunta
Janika Takatalo
pääsihteeri
Turun yliopiston ylioppilaskunta