You are here

Anteeksi, saisinko kysyä?

Share +

| 13.05.2013

2010-luvun yliopisto on kasvattanut opiskelijoilleen monenlaisia harmaita hiuksia, mutta yksi valopilkku viimeaikaisten uudistusten joukossa on opiskelijoiden ohjauksen tarpeellisuuden huomiointi. Taustalla saattaa olla epäpyhiä 55 nopan muotoisia toiveita nopeista valmistumisista, mutta niiden varjolla opiskelijat voivat penätä itselleen myös henkilökunnan apua opintojensa suunnitteluun ja työelämään liittyvissä pohdinnoissaan. Olemmehan tiedeyhteisön jäseniä, jossa opiskelijat ja tutkijat ovat tasavertaisia kollegoja. Eiku.

Aikaa, huomiota ja kunnioitusta ovat kuulemma ohjaustilanteet tärkeimmät elementit, näin kerrottiin opinto-ohjauksen perusopintojen tenttikirjassa. Ei kuulosta rakettitieteeltä. Nämä viestit usein eivät ole niitä, joita opiskelijat lukevat rivien välistä niissä harvoissa kohtaamissaan ohjaustilanteissa. Tutumpi ovensuusta tehty tulkinta taitaa yleensä olla ”katso opinto-opaasta”, ”HOPS - ok”, ”milloin valmistut?” ja ”minä teen nyt tärkeää tiedettä”.

Toki kurssit täytyy osata valita itse ja opiskelijan täytyy ymmärtää, ettei visio unelma-ammatista tule unessa ilmestyskirjan tavoin. Oma-aloitteisuutta ja uteliasta asennetta tarvitaan. Innostava keskustelu tieteenalan asiantuntijan kanssa ja häneltä saatu palaute omista vahvuuksista voi kuitenkin antaa yllättävänkin motivaatioruiskeen opintojen suunnittelussa, harjoittelupaikan valinnassa ja valmistumisajankohdan päättämisessä. Henkilökunnan täytyy olla kiinnostuneita opiskelijoista. Opiskelijat eivät kaipaa holhoamista, vaan inspiraatiota, ammatillista kasvua ja henkilökohtaisia ohjaustilanteita.

Opiskelukyky on mahtava käsite. Monien muiden herkkujen ohella se sisältää myös sen, että opiskelija saa opinnoissan tarvittavaa ohjausta. Opintopsykologin palveluille on tarvetta ja kysyntää, mutta vastaanotolla käsiteltäviä tavallisimpia motivaatioon ja opiskelualaan kysymyksiä voitaisiin ratkaista myös laitosten sisällä henkilökunnan ohjauksessa. Ennen kaikkea kyse on asennemuutoksesta: professoreiden ja lehtoreiden on alettava toimia kuten tiedeyhteisössä toimitaan ja lakata välttelemästä henkilökohtaista kontaktia omiin opiskelijoihinsa. Tätä varten heille on saatava myös asianmukaista koulutusta ja lohkaistava työtunneista aikaa opiskelijoiden ohjaukselle.
 

Essi Karvonen

Hallituksen varapuheenjohtaja ja sosiaalipoliittinen vastaava