You are here

Unipäivä

Share +

Juliana Tenovuo | 11.04.2011

Hyvät yöunet on paitsi rentouttava ja mielialaa kohottava kokemus, myös äärimmäisen tärkeää sekä fyysisen että henkisen terveyden kannalta. Stressaava opiskelu ja kiireinen elämä saavat meidät opiskelijat kuitenkin valitettavan usein unohtamaan sen tärkeimmän – levon.


Opiskelun kannalta uni auttaa paitsi käyttämään aivoja sujuvasti keskittymiseen, luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun päivän aikana, myös tallentamaan muistiin opittuja asioita opiskelupäivän päätteeksi. Myös stressinhallintakyky paranee huomattavasti hyvien yöunien myötä – pitäisi siis yrittää nukkua kunnolliset yöunet pahimman tenttipaineenkin alla. Näin kevään flunssakauden ollessa taas pahimmillaan on hyvä pitää myös mielessä, että syvä uni parantaa vastustuskykyä.


Siinä missä säännöllinen liikunta, rentoutuminen, terveellinen ruoka, mukavat harrastukset ja hyvät ihmissuhteet edesauttavat hyviä yöunia, stressi, suuri työmäärä ja ajan puute häiritsevät niitä. Stressistä ja univajeesta voikin helposti tulla toisiaan ruokkivia ilmiöitä, mikäli rentoutumiseen ja itsestään huolehtimiseen ei käytä tarpeeksi aikaa. Rentoutumisen keinot taas vaihtelevat suuresti eri ihmisillä – joku kokee rentouttavaksi hyvän musiikin, toinen liikunnan ja kolmas taiteen sekä kulttuurin tai vaikkapa luonnossa liikkumisen. Jos et vielä tiedä, rentouttaako juuri sinua eniten Picasso vai pallopelit, kokeilemallahan se selviää. Opiskelijoiden elämässä joskus suurenkin osan saavat nautintoaineet kofeiini sekä alkoholi ovat myös haitallisia unelle. Molempien nauttiminen tulisikin ajoittaa mieluiten ajallisesti kauas nukkumaan menosta, ellei niitä onnistu kokonaan välttelemään.


Kroonisesta univajeesta kärsii nykyään yhä suurempi osa opiskelijoista. Onneksemme hyvää unta ja rentoutumista voi myös opetella. Rentoutumisen menetelmiä on monia, ja ne vaihtelevat joogasta ja meditaatiosta aina hengitysharjoituksiin ja mielikuvarentoutukseen. Ympäristön vaikutus nukkumiseen voi myös olla huomattava. Yritä siis saada nukkumisympäristöstäsi mahdollisimman rauhoittava, ja kiinnitä huomiota sänkyysi ja vuodevaatteisiisi.


Mikäli et kuitenkaan ole vielä oppinut rentoutumisen jaloa taitoa tai haluat muuten vaan pienen lepohetken opiskelujen keskelle, tule nauttimaan hetkeksi kiireetöntä elämää TYY:n edunvalvontavaliokunnan, Opex Ry:n ja Yliopistoliikunnan järjestämään Päiväunet kampuksella -tilaisuuteen. Haluat sitten rentoutua joogan parissa tai vain levätä hetken hiljaisuudessa, suuntaa Educariumin liikuntasaliin keskiviikkona 13.4. kello 11-14 nauttimaan kanssamme rentoutumisen ja levon ihanuudesta.
 

Juliana Tenovuo

TYYn edunvalvontavaliokunnan jäsen


Juliana Tenovuo