Olet täällä

TYYn uudistunut verkkoviestintä ja viestinnän tulevaisuus

Mikko Mononen | 06.10.2014

Vanhassa vara parempi, kertoo sananlasku. Maailmassa on paljon totuutena pidettyjä asioita, jotka eivät tunnu muuttuvan. Ilman villasukkia talvella tulee vilu ja ilman sateenvarjoa sateessa kastuu. Viestinnän maailma on sen sijaan jatkuvassa muutoksessa. Vanhat totuudet eivät suurelta osin enää päde, kun maailma digitalisoituu ja globalisoituu yhä kiihtyvällä tahdilla. Ihmiset siirtyvät käyttämään sähköisiä palveluja ja lukevat uutisensa kännykällä tai tabletilla. Sisällön tulee olla saatavilla heti eikä vasta iltakymmenen uutisten aikaan. Deadlinesta on siirrytty onlineen. Perinteisen printtimedian ja tapahtumanäkyvyyden merkitys on vähentynyt, joskaan ei kadonnut, ja verkkoviestinnän painoarvo on puolestaan kasvanut. Ihmiset ovat siirtyneet yhden median ääreltä toisen median äärelle. Viestinnän on seurattava ihmisiä sinne, missä he ovat.

TYYssä on herätty tähän muutokseen ja ylioppilaskunnan verkkoviestintää on uudistettu palanen kerrallaan vuodesta 2013 lähtien. Kaikista suurin ja näkyvin uudistus on koskettanut TYYn nettisivuja, jotka uudistettiin kokonaan kevään 2014 aikana. Nettisivujen uudistaminen oli viestintäsektorin kevään tärkein projekti ja sivuille tulevan sisällön pohdintaan ja sen kategorisointiin sekä toimintojen ja ulkoasun suunnitteluun käytettiin toimistolla paljon aikaa. Lopputuloksena Mainostoimisto Leimahduksen kanssa saatiin toteutettua selkeät ja tyylikkäät sivut, jotka responsiivisuutensa ansiosta toimivat ongelmitta myös kännykällä ja tabletilla. Uudet sivut julkistettiin kesäkuun alussa ja syksyllä ne saatiin täysimittaisina käyttöön, kun viimeisetkin toiminnalliset muokkaukset saatiin tehtyä.

Uusien nettisivujen parhaimpiin ominaisuuksiin kuuluu tapahtumakalenteri, johon myös alayhdistykset voivat lisätä tapahtumiaan. Kalenteriin ovat alayhdistykset lisänneet tapahtumiaan jo moneen lähtöön aina järjestelmäkameran tekniikkakurssista torwisitseihin. Jos et ole vielä tutustunut tapahtumakalenteriin, tee se täällä! Jos tiedät tapahtumasta, jonka kalenteriin voisi lisätä, lähetä siitä viestiä tiedottaja Hannu Aaltoselle (tyy-tiedottaja@utu.fi). Tapahtumakalenteri on tehty käyttöä varten. Sen on tarkoitus tavoittaa opiskelijoita laajasti ja tuoda esille opiskelijajärjestöjen runsasta ja monimuotoista tapahtumatarjontaa yliopistolla.

Vuonna 2014 TYYn viestintä on ottanut muitakin askelia eteenpäin. Viestinnän visuaalisuus on lisääntynyt paitsi uusilla nettisivuilla myös sosiaalisessa mediassa. Huhtikuussa TYY liittyi Instagramiin, jota on ahkerasti päivitetty kuva/päivä-tahdilla. TYYn toiminnasta on otettu paljon laadukkaita kuvia viestinnän käyttöön hallituslaisten omilla kameroilla, mutta tulevina vuosina viestinnän visuaalisuus ei ole vain hallituksen jäsenten kuvausharrastuneisuudesta kiinni. Viime viikolla hallitus nimittäin päätti uuden järjestelmäkameran hankkimisesta TYYn ja Tylkkärin käyttöön, jotta laadukasta kuvamateriaalia olisi saatavilla viestinnän käyttöön jatkossakin.

Samalla perinteistä kampusnäkyvyyttä ei ole kuitenkaan unohdettu. Avajaiskarnevaaleihin hankittiin TYYlle ilmapalloja, jotka tekivät tehtävänsä avajaiskarnevaalien aurinkoisessa säässä. Yliopistonmäki oli paikoin ilmapallojen peittämä. Vielä suurempaa ilmapallomerta on odotettavissa vappuna Taidemuseonmäen lakituksessa, jolloin TYY-ilmapalloja näkyy varmasti kaupungilla hieman joka puolella.

Ilmapallot

Tulevaisuudessa TYYn viestintä jatkaa uudistumistaan niin verkkoviestinnän kuin perinteisenkin näkyvyyden osalta. Viestinnän työpöydällä ovat tällä hetkellä muun muassa sähköpostilistoille lähetettävien mailien niputtaminen visuaalisesti lähestyttävämpään uutiskirjeeseen. Suunnitteilla on ollut lisäksi jo jonkin aikaa TYYn esittelyvideon tekeminen. Videoiden hyödyntäminen ylipäänsä nykyistä enemmän on yksi viestinnän tulevaisuuden kehityssuunnista.

Palautetta ja ajatuksia viestinnän kehittämisestä voi lähettää minulle tai tiedottaja Hannulle. Palaute on hyvin toivottua, sillä palautteen avulla yksisuuntaisesta tiedottamisesta saadaan oikeasti vuorovaikutteista viestintää. Ilman palautetta emme tiedä, teemmekö oikeita asioita. Palautteen avulla on mahdollista myös saattaa viestinnän tietoon pieniä häiritseviä yksityiskohtia tai suoranaisia puutteita, jotka saattavat jäädä meiltä huomaamatta. Monesti tällaiset pienet yksityiskohdat voidaan korjata yksinkertaisilla toimenpiteillä, kunhan ne vain saadaan viestinnän tietoon. Emeritusprofessori Osmo Wiioa mukaillen: viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta. Paranna mahdollisuuksia viestinnän onnistumiseksi ja seuraa TYYtä:

Viestinnäntäyteistä syksyä!

Viestintävastaava
Mikko Mononen