Olet täällä

Vuoden opettajan titteli on hieno tunnustus ahkerasti tehdystä työstä

Jaa +

Uutinen | 25.5.2020

Vuoden 2019 opettajat Aleksi Lahti ja Jussi-Pekka Järvinen kertovat, mitä opettajan työ heille merkitsee. Onko sinun opettajasi vuoden 2020 opettaja?

Turun yliopiston ylioppilaskunta (TYY) ja Turun yliopisto ovat valinneet vuoden opettajan jo vuodesta 1994 lähtien ja vuoden opintojakso vuodesta 2006 lähtien. Ehdotukset sekä vuoden opettajaksi että opintojaksoksi tulevat opiskelijoilta ja työkavereilta. Valinnoilla halutaan edistää ja tuoda yliopistoyhteisössä näkyville hyvää opetusta ja ohjausta.

Vuoden 2019 opettajiksi valittiin Aleksi Lahti ja Jussi-Pekka Järvinen digitaalisen oppimisen opinnoista, kasvatustieteiden tiedekunnasta. Innostavat ja opintoihin motivoivat opettajat ovat luoneet digitaalisen oppimisen opinnoista joustavan ja oppimista tukevan kokonaisuuden, jossa huomioidaan kunkin opiskelijan henkilökohtaiset tarpeet.

Mutta mitä vuoden opettajan titteli merkitsee opettajalle?

”Vuoden opettajan titteli oli todella suuri kunnia ja samalla hieno tunnustus ahkerasti tehdystä työstä. Merkityksellistä tästä tekee se, että aloite tulee juuri niiltä henkilöiltä, joita varten omaa työtä tehdään, eli opiskelijoilta”, summaa Jussi-Pekka Järvinen.

”Vuoden opettajuus tuli itselleni yllätyksenä, mutta sitäkin iloisempana sellaisena. Titteli itsessään on opettajalle merkittävä tunnustus, meidän tapauksessa opiskelijat olivat käynnistämässä tätä ehdotusta, ja se lämmittää erityisesti mieltä. Titteli merkitsi itselleni tunnustusta siitä työstä, jota on tehty tunteja säästämättä viime vuodet”, Aleksi Lahti jatkaa.

Opiskelijat kuvasivat Lahtea ja Järvistä erinomaisiksi sekä tiiviissä yhteistyössä ja -ymmärryksessä toimiviksi opettajiksi. Hyvällä opetuksella ja opettajuudella on merkitystä opiskelijoiden lisäksi myös opettajille.

”Opetustyössä tärkeintä itselleni on hyvä ja rakentava vuorovaikutus opiskelijoihin sekä opiskelijoiden kehittymisen näkeminen. Oppimista syntyy, kun opetuksen tavoitteet ja toimintamallit saadaan sidottua opiskelijoiden kokemuspiiriin ja heidän tavoitteisiin. Parhaassa tilanteessa opetustyössä pääsee luomaan uutta niin opettajana kuin myös oppimalla opiskelijoilta heidän ratkoessa jotain haastetta tai ongelmaa, Lahti kertoo työstään.

Samoilla linjoilla on myös Järvinen:

”Itselleni opetustyössä tärkeää on vuorovaikutus ja opiskelijoita saatu välitön palaute. Yliopisto-opiskelijoiden opettamisessa kiinnostavaa tekee se, että he ovat oman alansa tulevia asiantuntijoita ja jokaisen omat kiinnostuksen kohteet ja aiempi kokemus tuovat mahtavan lisän opetustilanteisiin. Tärkeintä itselleni on se, että töitä opiskelijoiden kanssa tehdään aidosti vuorovaikutuksessa.”

Vuoden opettajat palkittiin Turun yliopiston ja TYYn yhteisillä avajaiskarnevaaleilla syksyllä. Vuoden 2020 opettaja ja opintojakso tullaan palkitsemaan tänä vuonna Turun yliopiston tiedemarkkinoilla. Jos sinun opettajasi ansaitsee tunnustusta hyvästä työstään tai olet osallistunut poikkeusaikanakin timanttiselle opintojaksolle, mahdollisuutesi ehdottaa vuoden parasta opettajaa ja opintojaksoa on nyt!

► Lue ohjeet ja ehdota vuoden opettajaa tai opintojakso 31.5. mennessä.

TYY onnittelee Lahtea ja Järvistä hienosta saavutuksesta.