You are here

Miten opiskelijoiden palveluita kehitetään – yhdessä

Share +

Joni Kajander | 12.10.2018

Ei ole helppo hahmottaa miten yliopiston kokoisessa organisaatiossa (yli 20 000 hengen yhteisö) juuri sinun ja minun näkemykset kehittämisestä etenevät. Haluankin alkuun painottaa, että ylioppilaskunnalle kannattaa aina vinkata niin isoista kuin pienistä asioista. Me viemme niitä eteenpäin ja tiedämme kuka kyseisistä asioista yliopistolla vastaa. Monet yliopistolaiset myös aktiivisesti kyselevät meiltä opiskelijoiden antamaa palautetta. Tässä tekstissä haluan kuitenkin tuoda vähän esiin itse kehittämistyötä, joka ei rajoitu vain tiedonvaihtoon.


Tällä viikolla TYYn toimiston väki ja yliopiston opiskelijapalveluista vastaava Koulutuksen toimiala (tuttavallisemmin opintohallinto tai KoTo) tapasivat keskustellakseen ajankohtaisista teemoista. Tällä kertaa tällaisia teemoja olivat opiskelijoiden ohjauskeskusteluiden kehittäminen ja uudet elokuussa käyttöön tulleet sähköiset järjestelmät (Peppi, Exam, UTUgradu). Keskustelimme pitkästi esimerkiksi uusista järjestelmistä saadusta palautteesta ja sen vaatimista toimista. Tällaisia tapaamisia on kerran lukukaudessa, mutta ne ovat keskinäisestä yhteydenpidosta vain jäävuoren huippu.


Asioita tehdään yhä enemmän yhdessä, kuten yliopiston opintoasiainjohtaja Petri Sjöblom totesi taannoin uutta opintojohtosääntöä käsitelleessä yliopiston uutisessa: ”Opintoasioissa on arkipäivää, että asioita tehdään tiiviissä yhteistyössä TYY:n kanssa. Ei tulisi mielenkään tehdä ilman, että opiskelijat ovat mukana alusta alkaen. Muodollinen kuuleminen on jo vanhaa aikaa ja yhdessä tekemällä lopputuloksesta saadaan aina parempi.”


Tässä muutamia esimerkkejä projekteista, joita TYY ja KoTo ovat viime aikoina tehneet yhdessä:

  • opiskelijoiden ohjauskeskusteluiden kehittäminen (kertojen lisääminen, sisällön ja tuen kehittäminen)
  • opiskelutaitojen kehittäminen (tavoitteiden määrittely, opetussuunnitelmakirjauksien ohjeistaminen, tukitoimien suunnittelu)
  • opintojohtosäännön uudistaminen (TYY mukana valmisteluryhmässä, joka kirjoitti sääntöluonnoksen)
  • opintohallinnon oman nykyisen organisaation suunnittelu (TYY mukana selvittämisvaiheessa, prosessien kehittämisessä ja toteutuksen seurannassa)

 

No hyvä, että TYY pääsee mukaan valmistelemaan ja auttamaan kehittämisessä, entä sinä? Mukaan pääset esimerkiksi osallistumalla TYYn koponeuvostoihin, eli avoimiin tilaisuuksiin, joita TYY järjestää erityisesti opiskelijajärjestöjen koulutuspoliittisille vastaaville. Ainakin viimeiset kolme kertaa, kun opetussuunnitelmien valmistelu on alkanut, ovat opintohallinnon asiantuntijat olleet mukana koponeuvostoissa, kertomassa ja kuuntelemassa. Tämän lisäksi viime vuonna KoTo järjesti yhteistyössä TYYn kanssa avoimen palautetyöpajan, jossa opiskelijat pääsivät käymään suoraa keskustelua opintohallinnon johdon kanssa palveluiden tilasta ja kehittämistarpeista. Tilaisuus oli niin onnistunut ja hyödyllinen, että KoTo ja TYY järjestävät sen uudelleen lokakuun 29. päivä. Löydätte tämän blogin lopusta vielä lisätietoa tilaisuudesta ja ohjeet ilmoittautumiseen.


Yksi KoTo-neuvoston aiheista on muuten:
-    Voivatko opiskelijat osallistua riittävästi toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen etenkin opetukseen, ohjaukseen ja opintojärjestelyihin liittyen?

 

Mikä KoTo-neuvosto?
Palautetyöpaja opiskelijoille. TYY ja yliopiston koulutuksen toimiala (KoTo) järjestävät yhdessä lokakuun koponeuvoston. Tilaisuus antaa mahdollisuuden antaa palautetta suoraa opintohallintomme johdolle opiskelijapalveluiden toimivuudesta. Samalla tarjoutuu tilaisuus tutustua heidän tekemään työhönsä.

Milloin ja Missä?
Maanantaina 29.10.2018 klo 16:00-17:45 Turku-salissa (Ylioppilastalo A, 2. krs, Rehtorinpellonkatu 4 A, Turku)

► Tarkemmat tiedot KoTo-neuvostosta

 

 

Koulutuspoliittinen asiantuntija, häirintäyhdyshenkilö
Joni Kajander